Terug naar Encyclopedie
Letselschade

Secundaire victimisatie voorkomen

Secundaire victimisatie is hernieuwd slachtofferschap door negatieve ervaringen tijdens de letselschadeafwikkeling. Leer signalen herkennen en voorkomen.

2 min leestijd

Secundaire victimisatie is het verschijnsel waarbij slachtoffers opnieuw schade ondervinden door de manier waarop zij worden behandeld na het ongeval. Een professionele en respectvolle benadering is essentieel.

Wat is secundaire victimisatie?

Secundaire victimisatie (ook wel hernieuwd slachtofferschap) treedt op wanneer slachtoffers negatieve ervaringen opdoen tijdens de afwikkeling van hun letselschadezaak of in contact met hulpverleners.

Vormen van secundaire victimisatie

BronVoorbeeldenGevolgen
VerzekeraarsWantrouwen, trage afhandeling, bagatelliserenStress, boosheid, gevoel van onrecht
WerkgeversDruk om te werken, ontslag, pestenFinanciële zorgen, isolatie
MediciNiet serieus genomen worden, foute diagnoseVerergering klachten, wantrouwen
OmgevingOnbegrip, beschuldigingen, sociale isolatieEenzaamheid, depressie
Juridisch systeemLange procedures, verhoren, ongeloofUitputting, herbeleving trauma

Oorzaken bij verzekeraars

De letselschadebranche wordt regelmatig bekritiseerd vanwege secundaire victimisatie.

Problematische praktijken

Veelvoorkomende klachten
  • Extreem lange doorlooptijden
  • Steeds wisselende dossierbehandelaars
  • Eindeloze verzoeken om bewijs
  • Betwisting van erkende klachten
  • Inzet van particuliere recherche
  • Lage, niet-onderbouwde voorstellen
  • Communicatie via advocaten i.p.v. direct

Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL)

De GBL is opgesteld om secundaire victimisatie tegen te gaan en bevat gedragsregels voor alle betrokkenen.

Kernpunten GBL

  • Slachtoffer centraal in het proces
  • Respectvolle en transparante communicatie
  • Voortvarende behandeling
  • Adequate bevoorschotting
  • Deskundige en onpartijdige expertise

Herkennen van secundaire victimisatie

Het is belangrijk signalen te herkennen dat een slachtoffer secundair gevictimiseerd wordt.

Signalen

SignaalUiting
Toenemende stressAngst voor post, telefoontjes, gesprekken
WantrouwenNiemand meer geloven, alles zelf willen controleren
MachteloosheidGevoel geen invloed te hebben op het proces
HerbelevingSteeds opnieuw het verhaal moeten doen
VermijdingPost niet meer openen, afspraken afzeggen

Voorkomen van secundaire victimisatie

Zowel professionals als het slachtoffer zelf kunnen bijdragen aan het voorkomen van secundaire victimisatie.

Tips voor slachtoffers

  • Kies een belangenbehartiger die u vertrouwt
  • Laat uw belangenbehartiger de communicatie voeren
  • Stel grenzen aan wat u aankunten kunt
  • Zoek steun bij lotgenoten of hulpverlening
  • Documenteer onprofessioneel gedrag

Tips voor professionals

  • Behandel slachtoffers met respect en empathie
  • Communiceer helder over procedures en termijnen
  • Voorkom onnodige vertraging
  • Vraag alleen om noodzakelijke informatie
  • Erken de impact van het letsel

Klachtmogelijkheden

Bij secundaire victimisatie door professionals zijn er klachtmogelijkheden.

Klachtinstanties

ProfessionalKlachtinstantie
VerzekeraarInterne klachtprocedure, Kifid
Advocaat wederpartijDeken van de Orde van Advocaten
ArtsTuchtcollege voor de Gezondheidszorg
ExpertisebureauKlacht bij NIVRE of opdrachtgever