Terug naar Encyclopedie
Consumentenrecht

Ruilen in de winkel

Ruilen is geen recht maar een service van de winkelier. Lees over ruilvoorwaarden en het verschil met garantie.

1 min leestijd

Ruilen in de winkel is geen wettelijk recht, maar een service van de winkelier. Toch bieden de meeste winkels deze mogelijkheid. Check altijd vooraf de ruilvoorwaarden.

Geen wettelijk recht

Anders dan bij online aankopen heb je bij winkels geen wettelijke bedenktijd. Je hebt het product gezien voordat je het kocht. Ruilen is een gunst, geen recht.

Ruilvoorwaarden

Winkels die ruilen toestaan stellen vaak voorwaarden:

  • Binnen bepaalde termijn (7-30 dagen)
  • Met kassabon
  • Ongedragen/ongebruikt
  • Met labels er nog aan
  • In originele verpakking

Geld terug of tegoedbon?

De winkel bepaalt of je geld terugkrijgt of een tegoedbon. Vaak:

  • Bij defect product: altijd geld terug (wettelijk recht)
  • Bij ruilen zonder reden: vaak tegoedbon

Uitverkoop en sale

Bij sale-artikelen gelden vaak beperktere ruilmogelijkheden. "Sale = geen ruilen" is toegestaan, mits vooraf duidelijk gemaakt.

Verschil met retourneren online

Bij online aankopen heb je wél 14 dagen bedenktijd en recht op geld terug. Dit is een wezenlijk verschil met winkelkopen.

Defect product

Is het product defect? Dan is het geen ruilen maar garantie. Je hebt wettelijk recht op reparatie, vervanging of geld terug - ook zonder kassabon (al helpt die wel).