Terug naar Encyclopedie
Consumentenrecht

Recht op vervanging

Als reparatie niet lukt, heb je recht op een nieuw product. Lees over vervanging, de voorwaarden en je rechten.

1 min leestijd

Als reparatie niet mogelijk of niet redelijk is, heb je recht op een nieuw product. De verkoper moet het defecte product kosteloos vervangen door een nieuw exemplaar.

Wanneer vervanging?

Je hebt recht op vervanging als:

  • Reparatie niet mogelijk is
  • Reparatie te lang duurt
  • Reparatie onevenredig veel kost voor de verkoper
  • Eerdere reparatie is mislukt
  • Je kiest voor vervanging en dit niet onevenredig is

Nieuw product

Je hebt recht op een nieuw product van hetzelfde type. Niet een gerepareerd of refurbished exemplaar, tenzij je daar zelf mee instemt.

Niet meer leverbaar

Als het product niet meer leverbaar is, kan een vergelijkbaar product worden aangeboden. Ben je het daar niet mee eens, dan kun je ontbinding (geld terug) eisen.

Geen extra kosten

Vervanging moet kosteloos. De verkoper mag geen kosten rekenen voor:

  • Het nieuwe product
  • Verzending
  • Installatie (als dat bij de oorspronkelijke koop ook zo was)
  • Verwijdering van het oude product

Gebruiksvergoeding?

De verkoper mag geen vergoeding vragen voor het gebruik dat je van het defecte product hebt gehad. Ook niet als je het maanden hebt gebruikt voordat het kapotging.

Garantietermijn

Bij een vervangend product begint een nieuwe garantietermijn te lopen. Je krijgt als het ware een nieuwe koop.