Terug naar Encyclopedie
Consumentenrecht

Recht op reparatie

Bij een defect product heb je recht op kosteloze reparatie. Lees over de voorwaarden en wat je kunt doen als reparatie niet lukt.

2 min leestijd

Als een product niet werkt zoals het hoort, heb je recht op reparatie. De verkoper moet dit kosteloos doen binnen een redelijke termijn. Lukt dat niet, dan heb je recht op vervanging of je geld terug.

Wanneer recht op reparatie?

Je hebt recht op reparatie als het product niet conform is, dus niet voldoet aan wat je er redelijkerwijs van mocht verwachten. Dit kan zijn:

  • Een defect dat er al was bij aankoop
  • Een gebrek dat te snel optreedt (korter dan verwachte levensduur)
  • Het product werkt niet zoals beloofd

Voorwaarden

Reparatie moet:

  • Kosteloos zijn (geen arbeids- of materiaalkosten)
  • Binnen redelijke termijn gebeuren
  • Zonder ernstige overlast voor de consument

Keuze consument

De consument mag kiezen tussen reparatie en vervanging, tenzij de gekozen optie onmogelijk is of onevenredig duur voor de verkoper.

Leenproduct

Bij reparatie van essentiële producten (wasmachine, koelkast) kun je een leenproduct vragen. Dit is geen wettelijk recht, maar veel verkopers bieden het aan.

Als reparatie niet lukt

Na een mislukte reparatiepoging (of als reparatie te lang duurt) heb je recht op:

  • Vervanging door een nieuw product
  • Prijsvermindering
  • Ontbinding van de koop (geld terug)

EU Right to Repair

De EU werkt aan wetgeving die fabrikanten verplicht producten repareerbaar te maken en reserveonderdelen beschikbaar te houden.