Terug naar Encyclopedie
Consumentenrecht

Prijsvermindering

Bij een gebrek kun je prijsvermindering eisen en het product houden. Lees over wanneer dit kan en hoe de korting wordt berekend.

1 min leestijd

Als reparatie of vervanging niet mogelijk is, kun je prijsvermindering eisen. Je houdt het product maar betaalt minder. De korting is evenredig aan de waardevermindering door het gebrek.

Wanneer prijsvermindering?

Prijsvermindering is een optie als:

  • Reparatie en vervanging niet mogelijk zijn
  • Reparatie of vervanging niet binnen redelijke termijn kan
  • Reparatie of vervanging te veel overlast geeft
  • Je het product wilt houden ondanks het gebrek

Hoeveel korting?

De prijsvermindering moet evenredig zijn aan het gebrek. Een wasmachine die wel werkt maar lawaai maakt krijgt minder korting dan een wasmachine die helemaal niet werkt.

Berekening

De korting wordt berekend als het verschil tussen de waarde van het conforme product en de waarde van het gebrekkige product. Bij een product van €500 dat door het gebrek nog €350 waard is, is de prijsvermindering €150.

Verschil met schadevergoeding

Prijsvermindering is iets anders dan schadevergoeding. Bij prijsvermindering betaal je minder voor het product. Schadevergoeding is voor extra schade die je hebt geleden (bijvoorbeeld reparatiekosten elders).

Combinatie met ontbinding

Je kunt kiezen: prijsvermindering (product houden met korting) of ontbinding (product terug, geld terug). Beide tegelijk kan niet.