Terug naar Encyclopedie
Consumentenrecht

Prijsfout in de webshop

Bij een prijsfout is de webshop niet altijd gebonden. Lees over je rechten bij een te lage prijs.

1 min leestijd

Soms staat een product voor een veel te lage prijs in een webshop. Mag je de webshop houden aan die prijs? Het antwoord is genuanceerd.

Aanbod of uitnodiging?

Juridisch is een productpagina in een webshop meestal geen bindend aanbod, maar een uitnodiging tot het doen van een aanbod. Pas na bevestiging door de webshop is er een overeenkomst.

Wanneer wel gebonden?

De webshop is gebonden als:

  • De bestelling is bevestigd
  • Het product is verzonden
  • Er is afgeschreven van je rekening

Kennelijke vergissing

Bij een kennelijke vergissing (duidelijke tikfout) kan de webshop de koop ongedaan maken. Een laptop van €999 voor €9,99 is duidelijk een fout.

Grijze gebieden

Lastiger wordt het bij:

  • Een forse korting die zou kunnen kloppen
  • Uitverkoopprijzen
  • Onduidelijke situaties

Wat als je al hebt betaald?

Als de webshop annuleert na betaling, moet hij:

  • Het betaalde bedrag direct terugstorten
  • Eventuele extra kosten vergoeden

Geen recht op schadevergoeding

Je hebt geen recht op de "misgelopen" korting als schadevergoeding. De webshop mag de fout herstellen.