Terug naar Encyclopedie
Consumentenrecht

Pakketreizen

Bij pakketreizen heb je extra bescherming. Lees over je rechten en wat te doen bij problemen.

1 min leestijd

Bij pakketreizen (vlucht + hotel) heb je extra bescherming. De reisorganisator is verantwoordelijk voor de hele reis en moet bijstaan bij problemen ter plaatse.

Wat is een pakketreis?

Een pakketreis is een combinatie van minimaal twee reisdiensten:

  • Vervoer (vlucht, bus, trein)
  • Accommodatie
  • Autohuur of andere dienst

De diensten moeten samen zijn geboekt of voor één totaalprijs worden aangeboden.

Bescherming

Bij pakketreizen geldt:

  • Reisorganisator is verantwoordelijk voor alle onderdelen
  • Recht op informatie vooraf
  • Prijsgarantie (beperkte verhoging mogelijk)
  • Recht op bijstand bij problemen
  • Bescherming bij faillissement (GGTO/SGR)

Bij problemen

Als de reis niet verloopt zoals beloofd:

  • Melden bij reisleiding of organisator
  • Recht op alternatief of prijsverlaging
  • Recht op schadevergoeding
  • Klacht binnen 2 maanden na thuiskomst

Annulering door reiziger

Bij annulering door jou gelden annuleringskosten. Hoe dichter bij vertrek, hoe hoger. Een reisverzekering kan dit dekken.

Annulering door organisator

Als de reisorganisator annuleert heb je recht op:

  • Volledige terugbetaling binnen 14 dagen
  • Of een alternatieve reis
  • Plus eventueel schadevergoeding