Motorrijders lopen bij een ongeval vaak ernstig letsel op door de beperkte bescherming. De aansprakelijkheidsregels zijn vergelijkbaar met die voor automobilisten.
Motorrijders in het verkeer
Motorrijders zijn gemotoriseerde verkeersdeelnemers en worden niet beschouwd als 'zwakke' verkeersdeelnemer zoals fietsers en voetgangers. De 50%-regel geldt niet voor motorrijders.
Aansprakelijkheid bij motorongeval
| Situatie | Aansprakelijkheid |
|---|---|
| Automobilist veroorzaakt ongeval | Automobilist aansprakelijk |
| Motorrijder veroorzaakt zelf | Eigen risico, eventueel SVI |
| Gebrekkig wegdek | Wegbeheerder mogelijk aansprakelijk |
| Defect aan motor | Producent of garage mogelijk aansprakelijk |
Veelvoorkomend letsel
Door de beperkte bescherming loopt een motorrijder vaak ernstig letsel op:
- Botbreuken (benen, armen, sleutelbeen)
- Hoofdletsel (ondanks helm)
- Ruggengraatletsel
- Inwendig letsel
- Huidletsel (schaafwonden, 'road rash')
Beschermende kleding
Het niet dragen van beschermende kleding kan leiden tot eigen schuld:
- Helm is verplicht en niet dragen leidt tot forse eigen schuld
- Motorkleding (leer/textiel met protectie) is niet verplicht maar wel verstandig
- Handschoenen en stevige schoenen worden aanbevolen
SVI-verzekering
Een Schadeverzekering Inzittenden (SVI) is voor motorrijders extra belangrijk. Deze keert uit bij letsel ongeacht de schuldvraag, ook bij een eenzijdig ongeval.
Filende motorrijders
Motorrijders mogen met mate door files rijden. Als dit onvoorzichtig gebeurt en er ontstaat een ongeval, kan dit leiden tot eigen schuld of volledige aansprakelijkheid van de motorrijder.