E-bikes worden steeds populairder en daarmee ook het aantal ongevallen. De juridische positie verschilt tussen een gewone e-bike en een speed pedelec.
Verschil e-bike en speed pedelec
| Type | Max snelheid | Juridische status |
|---|---|---|
| Gewone e-bike | 25 km/u (trapondersteuning) | Fiets |
| Speed pedelec | 45 km/u | Bromfiets (kenteken, helm verplicht) |
E-bike als fiets
Een gewone e-bike wordt juridisch als fiets beschouwd:
- Dezelfde bescherming als fietser (50%-regel)
- Geen helm of kenteken verplicht
- Fietsen op fietspad
Speed pedelec als bromfiets
Een speed pedelec is een bromfiets:
- Niet dezelfde extra bescherming als fietsers
- Helm verplicht - niet dragen kan eigen schuld opleveren
- Kenteken en verzekering verplicht
- Rijden op de rijbaan (niet op fietspad)
Veel voorkomende ongevallen
- Aanrijding met auto (onderschatting snelheid e-bike)
- Eenzijdig ongeval door hogere snelheid
- Botsing met andere fietsers
- Val door technisch gebrek aan e-bike
Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheidsregels zijn vergelijkbaar met die voor gewone fietsen:
- Bij aanrijding door auto: automobilist meestal aansprakelijk
- Bij botsing met andere fietser: normale aansprakelijkheidsregels
- Bij technisch gebrek: mogelijk productaansprakelijkheid fabrikant
Hogere snelheid, meer letsel
Door de hogere snelheid van e-bikes is het letsel bij ongevallen vaak ernstiger dan bij gewone fietsongevallen. Dit geldt nog sterker voor speed pedelecs.