Terug naar Encyclopedie
Letselschade

Klachten over letselschadeafwikkeling

Ontevreden over de letselschadeafwikkeling? Er zijn klachtmogelijkheden tegen verzekeraars, letselschadebureaus en andere betrokken partijen.

2 min leestijd

Ontevreden over de afwikkeling van uw letselschadezaak? Er zijn verschillende mogelijkheden om te klagen over verzekeraars, letselschadebureaus of andere betrokken partijen.

Klachten over verzekeraars

Als u ontevreden bent over de behandeling door een verzekeraar, zijn er verschillende stappen.

Interne klachtenprocedure

Elke verzekeraar heeft een interne klachtenprocedure. Dit is de eerste stap.

  • Dien de klacht schriftelijk in
  • Beschrijf concreet wat er mis is gegaan
  • Termijn voor reactie: meestal 4-6 weken
  • Bij afwijzing: externe klachtmogelijkheden

Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening)

Kifid behandelt klachten over financiële dienstverleners, waaronder verzekeraars.

Procedure Kifid

FaseBeschrijvingDoorlooptijd
BemiddelingPoging tot schikkingCa. 3 maanden
GeschillencommissieBindend oordeelCa. 6-12 maanden
Commissie van BeroepHoger beroep (beperkt)Ca. 6 maanden extra

Voordelen Kifid

  • Laagdrempelig en goedkoop (€50 klachtgeld)
  • Uitspraak kan bindend zijn
  • Geen advocaat nodig

Klachten over letselschadebureaus

Ook over uw eigen belangenbehartiger kunt u een klacht indienen.

Letselschadeadvocaat

  • Kantoorklacht: eerst bij het kantoor zelf
  • Deken: klacht bij de Deken van de Orde van Advocaten
  • Tuchtrecht: Raad van Discipline kan sancties opleggen

Niet-advocaat letselschadebureaus

  • Keurmerk Letselschade: klacht bij Stichting Keurmerk Letselschade
  • NIVRE: klacht bij Nederlands Instituut Van Register Experts
  • Civiele rechter: bij ernstige wanprestatie

Klachten over medisch adviseurs

Bij klachten over het functioneren van een medisch adviseur zijn er verschillende mogelijkheden.

Klachtmogelijkheden

  • Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg (als BIG-geregistreerd)
  • Klacht bij de opdrachtgever (verzekeraar)
  • GAV (Gemeenschappelijke Adviescommissie Verzekeringen)

Klachten over deskundigen

Medisch deskundigen en andere experts kunnen ook onderwerp zijn van klachten.

Mogelijkheden

  • LRGD (Landelijk Register Gerechtelijk Deskundigen)
  • NVMSR (Nederlandse Vereniging Medisch Specialistische Rapportage)
  • Tuchtcollege (bij artsen)
  • Rechter (bij bezwaar tegen rapport)

Overheidsinstanties

Voor bepaalde klachten kunt u terecht bij overheidsinstanties.

Instanties

InstantieType klacht
Autoriteit PersoonsgegevensPrivacy-schendingen
AFMMarktgedrag verzekeraars
DNBSoliditeit verzekeraars
Nationale OmbudsmanOverheidsinstanties (UWV, SVB)

Civiele procedure

Bij ernstige geschillen kan een civiele procedure noodzakelijk zijn.

Wanneer naar de rechter?

  • Afwijzing aansprakelijkheid ondanks bewijs
  • Onredelijk lage aanbiedingen
  • Extreme vertragingen
  • Wanprestatie belangenbehartiger

Tips bij klachten

  • Documenteer alles: correspondentie, telefoongesprekken, afspraken
  • Stel termijnen en houd deze bij
  • Wees concreet in uw klacht
  • Begin met de interne klachtenprocedure
  • Laat u adviseren over de beste klachtroute
  • Houd rekening met de doorlooptijd van klachtprocedures