Terug naar Encyclopedie
Consumentenrecht

Beschadigd pakket ontvangen

Bij een beschadigd pakket is de verkoper verantwoordelijk. Lees wat je moet doen en wat je rechten zijn.

1 min leestijd

Als je pakket beschadigd aankomt, is de verkoper verantwoordelijk. Neem het pakket onder voorbehoud aan en documenteer de schade direct.

Direct bij ontvangst

Als je ziet dat het pakket beschadigd is:

  • Neem aan onder voorbehoud (vermeld schade op ontvangstbewijs)
  • Maak foto's van de verpakking én inhoud
  • Meld direct bij verkoper

Schade pas later ontdekt

Ontdek je de schade pas na uitpakken?

  • Maak direct foto's
  • Bewaar verpakking
  • Meld zo snel mogelijk bij verkoper

Verantwoordelijkheid

De verkoper is verantwoordelijk voor schade tijdens transport. Hij kan de schade verhalen op de vervoerder, maar dat is niet jouw probleem.

Oplossing

Je hebt recht op:

  • Een nieuw, onbeschadigd product
  • Of je geld terug
  • Plus eventueel schadevergoeding voor gevolgschade

Verkoper wijst af

Weigert de verkoper? Wijs op artikel 7:11 BW: risico is voor verkoper tot aflevering. Eventueel kun je naar de Geschillencommissie of rechter.

Weigeren aannemen

Bij zichtbare ernstige schade mag je het pakket weigeren. Het gaat dan retour naar verkoper. Meld dit wel direct aan de verkoper.